SEO tips - 10 åtgärder för att förbättra din Sökmotoroptimering

Här är en checklista för att förbättra din SEO – 10 saker du bör kontrollera med en gång, med enkla förklaringar för varje punkt.
 

Om du är ny inom sökmotoroptimering eller SEO (men även om du inte är det), finns det mycket att lära och mycket att komma ihåg. För att vara säker på att du har alla SEO-grunder på plats, hittar du här tio saker, som du kan kontrollera med en gång. (Börja högst upp på dina webbsidor och arbeta dig nedåt.)

 

  1. Den blå text du ser i sökresultatet (Se bilden nedan ”Rubrik-tagg” eller ”Meta-rubrik”) kallas "rubrik-tagg". Hur ser dina ut? Är de lockande? Om någon läser din "rubrik-tagg", skulle de vilja klicka sig vidare från sökresultaten till din webbsida?
     
  2. Beskriver din meta-tagg, den text som kommer under rubriken i sökresultaten (Se bilden nedan ”Meta-rubrik”), din webbsida korrekt? Är den inbjudande? Om jag var en godtycklig användare, skulle jag klicka på den? Svaren på dessa frågor ska alltid vara "Ja".
     
  3. Är alla dina URL-adresser lätta att förstå (Se exempel under listan)? Om någon läser dem, får de en känsla av vad din sida handlar om? Testa detta. Ta vilken sida som helst på din webbsida (inte din startsida), kopiera det som visas i adressfältet i webbläsaren och skicka till en anhörig. Gärna en äldre anhörig. Kan hen beskriva din sida utan att se den?
     
  4. Om någon skulle titta på din sida under tre sekunder, skulle de kunna berätta vad den handlar om? Försäkra dig om att dina rubriker i texten på sidan och i H1- och H2-taggar i koden, är beskrivande och innehåller dina sökord.
     
  5. Är din navigation tydlig och intuitiv? Om du bad en främling att hitta något på lite djupare nivå, till exempel en specifik produkt eller artikel, skulle hen lyckas göra det bara genom att använda musen? Bra! Ok, då testar vi det genom att du ber en kompis göra detta.
     
  6. Är dina bilder optimerade?  (Högerklicka på bilden och välj "Granska element" och se ifall det står "img alt=…".) Finns här en korrekt beskrivning av bilden? Existerar det ens?  Alt-taggen är vad sökmotorer "ser" när du laddar upp en bild. Det används också av synskadade läsare. Att säkerställa att dina alt-taggar är beskrivande gör din webbplats mer tillgänglig och bättre för sökmotorer.
     
  7. Sjunger din text? Är orden på dina sidor inbjudande, informativa och kraftfulla? Använder de samma språk som dina kunder?
     
  8. Är texten på varje sida unik? (Det bör den vara!)
     
  9. Erbjuder sidfoten (nedersta delen på webbsidan) några fler navigeringsalternativ? Navigering som är sökordsrik och till hjälp för användare. Om de har en långsam internetuppkoppling - kan de ändå snabbt komma dit de vill? Om jag bara tittade på sidfoten på din hemsida, skulle jag se länkar till dina viktigaste sidor?
     
  10. Har du en ren kod? (För att se koden –  högerklicka på din hemsida och klicka på "visa sidans källkod" ). Är det gratis Javascript och Flash där det är möjligt? Om du inte är en programmerare och du ställde denna fråga till någon som är, vad skulle de säga?