Välj rätt byrå för sökmotoroptimering (SEO)

Det finns en hel uppsjö av leverantörer av SEO tjänster och det är inte alltid lätt att utvärdera dem. Här följer våra bästa råd till dig när du ska välja leverantör av SEO.

Börja med att ställa dig några frågor:
•    Vilka är mina kunder? Vilka kunder vill jag ha?
•    Hur hittar kunder mig idag? Hur vill jag att de ska hitta mig?
•    Var finns de kunder jag vill nå? I hela landet eller lokalt?

Dessa parametrar är viktiga då de påverkar priset för en SEO tjänst i hög grad. Om du ska kunna jämföra priser från olika leverantörer är det viktigt att de har samma ingångsvärden eftersom priset skiljer beroende på hur svårt det är att optimera för just dina behov. 
 
Priset är dock inte det enskilt viktigaste faktorn, utan vad du får tillbaka på din investering. För att få en uppfattning om kvaliteten på de SEO-tjänster leverantörerna tillhandahåller är det bra att tänka på följande:

Hur många personer finns det på företaget som tillhandahåller SEO tjänsten? 

Fördelen med ett bolag som har flera anställda SEO-tekniker är att de blir mer oberoende av sjukdom, personer som vill byta karriär och de kan bättre hantera toppar i arbetsbelastning.
 

Hur många kunder levererar företaget SEO tjänster till?

Många kunder är ett tecken på att företaget gör ett bra jobb. Det är också en fördel eftersom de när de hanterar många kunder märker de snabbare av systematiska förändringar som Google gör i sina sökresultat och kan därmed göra åtgärder snabbare för att leverera goda resultat åt sina kunder.


Finns det referenskunder som köpt SEO-tjänster av leverantören?

Tänk på att mätbara resultat i form av fler affärer är väldigt viktiga. Om leverantören enbart skriver om bra service och trevligt bemötande, så be att få veta mer om konkreta resultat. Kontrollera också att företag vars loggor visas upp på leverantörens hemsida eller i annat material faktiskt fortfarande är kunder på den produkt du funderar på.


Vilka resultat har kunder hos just denna leverantör?

Självklart vill leverantören visa upp sina bästa resultat – men viktigast är hur de presterar på bredden av sin kundbas. Hur stor andel av kunderna hamnar t.ex. på Googles första sida på sina viktigaste sökord?


Hur många år har företaget funnits? 

Många år på nacken visar på både kompetens, stabilitet och seriositet.


Vilken uppföljning erbjuder leverantören?

Som kund vill man självklart veta hur ens investering betalar sig. Helst ska du ju märka att du får för förfrågningar via din hemsida, men du ska också begära en rapport på hur väl du syns på dina sökbegrepp så att du kan se hur utvecklingen går framåt (eller i värsta fall bakåt). Vi tycker att det är lämpligt att följa upp med en rapport månadsvis.


Vilken service erbjuder denna leverantör?

Vill du ha kontakt med din säljare eller en SEO-tekniker eller både och? Hur ofta och på vilket sätt? (Mail, telefon, besök)


Betalningslösningar

Det finns olika typer av betalningslösningar i branschen. Vissa vill ha betalt direkt vid order, andra delar upp det på några betalningstillfällen och ytterligare andra erbjuder abonnemang. Tänk efter vad som passar dig bäst och hur viktigt det är när du utvärderar vilken leverantör av SEO tjänster som du vill ha.


Sist men inte minst: Ingen äger Google utom just Google. 

Detta är viktigt att tänka på, för det innebär att ingen seriös leverantör av SEOtjänster kan garantera dig något resultat på Google. Det finns givetvis olika sätt att paketera produkter på men ingen kan garantera då igen vet vad Google kommer att göra/förändra imorgon.

 
Hoppas denna guide ska hjälp dig ett steg närmre att hitta leverantören för just dina behov!